пʼятниця, 28 червня 2019 р.

Урок. 3 клас, ґрунти




Грунти. Значення і охорона ґрунтів

Ключові компетентності

     вміння вчитися:
  навчально-організаційні вміння і навички:
- під керівництвом учителя визначає мету роботи і план її виконання;
 загально мовленнєві вміння і навички:
- міркує взаємопов’язаними судженнями;
 загально пізнавальні вміння:
- робить висновок – узагальнення за допомогою вчителя;
 контрольно-оцінні вміння:
- висловлює оцінні судження щодо якості своєї роботи та інших завдань;

     інформаційно-комунікативна:
- знаходить у тексті конкретні відомості;
     загальнокультурна:
- дотримується правил поведінки на уроці;
здоровязбережувальна:
- розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;
соціальна:
- співпрацює в команді.


Хід уроку

     I.          Організаційний етап   (слайд  ).
Дзвоник щойно пролунав,
На урок дітей зібрав.
І до знань іти всі разом
Будем дружно усім класом
Повернімось до гостей,
Привітаймось «Добрий день!»
Сіли разом всі дівчатка
А за ними і хлопятка

Епіграф до уроку
Земля ніколи не повертає без надлишку те, що отримала
Цицерон
Учитель: Як ви думаєте, що означає це судження? (земля щедра , добра до людей)

ІІ. Контроль знань учнів.
1.    Бюро погоди (Слайд   )
Учитель : Діти, зараз ми з вами відвідаємо бюро погоди. Чергові, прошу зробити відповідні записи у класному календарі погоди.
·        Який зараз місяць?
·        Як змінився колір неба?
·        Чи йшов дощ?
·        Які зміни відбулися у природі?
·        Що ви можете сказати про тривалість дня? Ночі?

Другий черговий повідомляє  відомості народного календаря.

Що означає цей день за народним календарем? 15 листопада - Акундин (Анкудин). Пігас

Акундин розпалює стодолу, а Пігас сонце гасить. Потрібно розпалювати вогонь - для нагрівання стодоли, просушування снопів і роботи у вечірній час. Дійсно, робота в клунях (стодолах, на гумнах) для селянина стає основною - хлібні снопи треба вчасно обмолотити. Важливо і те, що в цю пору дні стрімко коротшають, сонце ніби «згасає» і неможливо встигнути з роботою при денному світлі. Потрібно розпалювати вогонь - для нагрівання стодоли, просушування снопів і роботи у вечірній час.
У ряді місць 15 листопада - день поминання покійних.

·        15 листопада - 319-й день року, до Нового року залишилося 46 днів.
2.    Перевірка домашнього завдання
Учитель : на домашнє завдання вам потрібно  було опрацювати с.55-56 підручника, вміти відповідати на запитання від Матінки Природи та підготувати роповідь  на тему «Чому не можна випалювати стерню?»
Поява героя – хробак у склянці .
Проблемне запитання : як ви думаєте, чому саме хробак буде присутнім на сьогоднішньому нашому уроці? (1- бо ми будемо говорити про ґрунт а хробак живе в ґрунті; 2- бо хробак робить важливу роботу для ґрунту – розпушує його, приносить в нього речовини, які сприятимуть утворенню перегною)
Хто бажає відповідати?

Учень розповідає прислів'я та приказки про ґрунт, а вчитель запитує тлумачення їх змісту.

·        На добрій землі що не посієш, то і вродить.
·        Вдячність і пшениця родять лише на доброму ґрунті.
·        ..
·       
·       
·       
·       
Додаткові запитання за змістом підручника.
Продовжте   (усно) речення.
Ґрунт – це _______________________.
До складу ґрунту входять _____________________________________________.
Основна властивість ґрунтів, що відрізняє їх від гірських порід, - це _________.
Підвищенню родючості ґрунту сприяють і деякі його мешканці: ______, _____, _______, ______.

  Учень зачитує розповідь  (на килимку Здоров'я ) «Чому не можна випалювати стерню?»
Доказом родючості ґрунту є проектна робота класу.( Слайд    фото, паростки пшениці та квасолі)
Учитель: . Ми вже зрозуміли, що ґрунт потрібен (відповіді дітей)
- рослинам?
(У грунті рослини закріплюються корінням і вбирають з нього воду з розчиненими в ній речовинами.)
-  тваринам?
(Для багатьох тварин грунт є домівкою. У грунті живуть комахи та їхні личинки, черв'яки, кроти, землерийки. Тварини живляться рослинами, що виросли в грунті.)
-  людям?
(Без грунту не стало б продуктів харчування . Недарма кажуть, що грунт дорожчий від золота. Без золота люди жили б, а без грунту - ні.)
На слайді або дошці появляється
Для чого потрібний ґрунт
людині
тваринам
рослинам
Для вирощування рослин
Домівка, пошук їжі.
Для росту і розвитку.

Гра «Доведи що… береться з ґрунту» . Слайд 



III. Вивчення нового матеріалу.

 Поза слухача
Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
1. Розповідь учителя.
 Діти, ми зрозуміли, що ґрунт відіграє надзвичайно важливу роль в житті рослин, тварин та людей.
Але його можна  поріняти із тоненькою плівкою, що вкрила сушу нашої величезної планети. а без цієї плівки не було б ні суші, ні рослин, ні тварин, ні людини. Чому? Уявіть собі, що ґрунту раптом не стало. Зникнуть рослини і тварини. а отже, не зможуть жити на землі і люди. Ось чому говорять, що ґрунт дорожчий за золото. Без золота люди змогли б прожити, а без ґрунту — ні. Слайд
Ґрунти — це земельні ресурси України, складова частина її продуктивних сил, основне джерело національного багатства. Ґрунт є особливим природним витвором, він виник у результаті взаємодії неживої та живої природи. Чому?
Ґрунти України є дуже різноманітними. Їх існує близько 1000 видів, тому що вони утворились у різних природних умовах. Слайд  Карта ґрунтів
Ви спостерігали в природі, що ґрунт має неоднаковий колір. Колір ґрунту залежить від кількості в ньому піску і глини. Чим більше в ґрунті піску, тим колір його світліший.
Дослідницька лабораторія
Фізкультхвилинка

Ви старанно потрудились
Ваші плечі вже втомились
Час настав для відпочинку
Розпочнем фізкультхвилинку

Сплять маленькі кротенята
Раз !- Відкрили оченята
Подивились вліво, вправо,
Вгору і додолу
А тепер іще навколо,
Оченята блим!блим!блим!
Відпочити треба їм
Кротенята нехай сплять,
А ми будем танцювать!

Вчитель:
Ґрунти України надзвичайно родючі. За площею чорноземів Україна посідає перше місце в світі. Разом з тим значна частина ґрунтів вилучена з господарського використання через затоплення їх в результаті спорудження водосховищ й забруднення внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС. Крім того значна частина ґрунтів виснажена внаслідок їхнього активного використання. Це особливо стосується чорноземів півдня України. Таким чином Україна дуже добре забезпечена земельними ресурсами, але вони потребують раціонального використання.

Робота за підручником. С.57


 (Грунту загрожує руйнування, забруднення і виснаження.)
- Поміркуйте, як і чим можуть руйнуватись грунти?
- (Вода, що утворюється під час танення снігів і сильних злив, стікає по схилах розораних горбів і розмиває грунт. При цьому утворюються яри і змивається найродючіший верхній шар грунту.)
- Як можна запобігти утворенню ярів?
- (Похилі місцевості орють поперек схилів. На дуже крутих схилах засівають багаторічні трави, які корінням закріплюють грунт і захищають його від розмивання.)
- Великої шкоди завдають грунту вітри. Дуючи з великою силою, вони здувають верхній родючий шар грунту. Щоб запобігти руйнуванню грунтів вітрами, люди насаджують лісозахисні смуги, що стримуючи вітри.
- Чим забруднюються грунти?
(Отрутохімікатами, які люди використовують для боротьби із шкідниками сільського господарства, відходами промисловості, сміттям.)
- Як ви розумієте вислів "виснажений грунт"? (Це грунт, у якому залишилось мало перегною.)
- Як можна збільшити кількість перегною в грунті?
(Кількість перегною можна збільшити, вносячи у грунт добрива.)
- Що ще роблять люди, щоб підвищити родючість грунту? (Підвищення родючості грунту забезпечується його переорюванням, розпушуванням, поливом.)
Учитель: - Процес утворення грунту складний і довготривалий. Тому грунт треба охороняти. Що ж загрожує грунту?

Гра «Загроза-допомога»
Діти читають текст, обговорюють його в групі і роблять відповідні висновки. Доповідач з кожної групи записує висновок у зведену таблицю  на дошці.
Причини руйнування ґрунту
Як запобігти руйнуванню ґрунту

Вимивання водою та руйнування вітром


Виорювання схилів упоперек, засадження лісозахисних смуг

Забруднення та підкислення хімікатами


Дбайливе ставлення до ґрунтів


Ущільнення внаслідок розростання міст, будівництва доріг


Зміна свідомості людей


Що загрожує ґрунту?
1 група
Прочитайте текст.

          Вимивання водою чи видування вітром (останнє відбувається значно рідше) – одна з причин руйнування ґрунту. Велику загрозу ґрунтам несуть яри, які руйнують великі площі землі.
           Сільськогосподарська діяльність, зокрема орання на крутих схилах, зняття верхнього родючого шару ґрунту та збільшення поголів’я худоби посилюють руйнування.
          Щоб зберегти ґрунти, потрібно правильно їх обробляти: схили треба орати упоперек, щоб вода не могла стікати поздовжніми борознами і змивати родючий шар. Насадження лісозахисних смуг запобігає видуванню ґрунту вітром. Щоб зупинити ріст ярів, їх схили засаджують кущами і деревами.
          Обговоріть в групі отриману інформацію.
          Запишіть причини руйнування ґрунту та  можливі способи збереження від руйнування для кожного випадку.

2 група
Прочитайте текст.

          Підкислення. Залежно від місцезнаходження, ґрунт може мати більший
чи менший вміст кислоти. Рослини, що завжди зростають на ньому, звикають до рівня кислотності у своїй місцевості. Проте підвищення цього рівня може їм зашкодити. Це може відбутися через діяльність людини, використання добрив, забруднення повітря та опади (кислотні дощі).
                    Забруднення. У більшості випадків ґрунт забруднюють метали, мастила та смоли, вибухові речовини та отруйні гази, радіоактивні матеріали, паливо та інші шкідливі речовини. Такі речовини найчастіше потрапляють до ґрунту разом із промисловими чи побутовими відходами.
          Людина повинна  дбайливо ставитися до ґрунтів, оберігаючи їх від забруднення.
          Обговоріть в групі отриману інформацію. Запишіть причини руйнування ґрунту та  можливі способи збереження від руйнування для кожного випадку.

3 група
Прочитайте текст.

          Ущільнення. Ґрунт, особливо вологий, ущільнюється внаслідок постійного тиску з боку важкої техніки чи худоби і стає непридатним для використання.
          Розростання міст. Будівництво доріг, житлових будинків і підприємств на родючій землі ще більше скорочує площі, на яких можна вирощувати врожаї. Це стається внаслідок розростання міст, яке відбувається в усьому світі.
          Обговоріть в групі отриману інформацію. Запишіть причини руйнування ґрунту та  можливі способи збереження від руйнування для кожного випадку.


Домашнє завдання (різнорівневе)
1.   Дати відповіді на питання с. 
  1. Скласти розповідь. Чим я можу зарадити «ґрунтовим» проблемам?

Психогімнастика

Для того щоб переконатися чи зумієте використати на практиці в повсякденному житті отримані знання попрацюємо із -
Робота із зошитом компетентності

Запитання 7, 8, 9, 10, 11.
7. Познач зображення тварини, життєдіяльність якої сприяє підвищенню родючості ґрунтів.(черв’як )
8. Обведи на малюнку машину, яка розпушує ґрунт. Запиши її назву(борона)
9. Для чого призначена зображена на малюнку лісова смуга. Підкресли відповідне твердження:
- Щоб запобігти вивітрюванню чорнозему
- Щоб відокремити поля з зерновими від інших
10. Наведи на малюнку зображення того, що може погіршити стан ґрунтів(                    )
11.Відшукай на малюнку помилку і закресли її. Запиши, що, на твою думку , можна намалювати, щоб виправити цю помилку(Їжак не живе в ґрунті, а внорі, кущах, апалому листі. Крота, землерийку)

Учитель:А зараз ми спробуємо довести на прикладі, чому потрібно охороняти ґрунти.

Імітуйте, використавши яблуко як уявну модель Землі, що запаси ґрунту у світі не безмежні.

          Подивіться на яблуко та уявіть,  що це — модель Землі в мініатюрі.
Розріжте яблуко на чотири рівні частини та відкладіть три з них убік. ( Три чверті поверхні Землі займають моря й океани. Цю  поверхню не можна використовувати для традиційного сільського господарства (хоча людство вже міркує над цим)).
Розріжте чверть яблука ще надвоє та відкладіть убік одну частину. Цю частину земної поверхні займають пустелі, де не ростуть сільськогосподарські культури.
Розріжте одну восьму яблука, що у вас залишилася, на чотири частини та відкладіть убік три з них. (Вони символізують ту частину земної поверхні, що вкрита скелями й камінням — така земля не є родючою).
Тонка скибка, яка залишилася, представляє 1/32 земної поверхні — саме таку частину вважають родючою землею. Зріжте зі скибки шкірку. Вона власне і є верхнім шаром, тобто ґрунтом, який годує рослини та виробляє їжу для всіх тварин і людей. Будівництво доріг, житлових будинків і підприємств на родючій землі ще більше скорочує площі, на яких можна вирощувати врожаї.

Зробіть відповідний висновок.















Додатки





















1 група
Прочитайте текст.

          Вимивання водою чи видування вітром (останнє відбувається значно рідше) – одна з причин руйнування ґрунту. Велику загрозу ґрунтам несуть яри, які руйнують великі площі землі.
           Сільськогосподарська діяльність, зокрема орання на крутих схилах, зняття верхнього родючого шару ґрунту та збільшення поголів’я худоби посилюють руйнування.
          Щоб зберегти ґрунти, потрібно правильно їх обробляти: схили треба орати упоперек, щоб вода не могла стікати поздовжніми борознами і змивати родючий шар. Насадження лісозахисних смуг запобігає видуванню ґрунту вітром. Щоб зупинити ріст ярів, їх схили засаджують кущами і деревами.
          Обговоріть в групі отриману інформацію.
          Запишіть причини руйнування ґрунту та  можливі способи збереження від руйнування для кожного випадку.


2 група
Прочитайте текст.

          Підкислення. Залежно від місцезнаходження, ґрунт може мати більший
чи менший вміст кислоти. Рослини, що завжди зростають на ньому, звикають до рівня кислотності у своїй місцевості. Проте підвищення цього рівня може їм зашкодити. Це може відбутися через діяльність людини, використання добрив, забруднення повітря та опади (кислотні дощі).
         
          Забруднення. У більшості випадків ґрунт забруднюють метали, мастила та смоли, вибухові речовини та отруйні гази, радіоактивні матеріали, паливо та інші шкідливі речовини. Такі речовини найчастіше потрапляють до ґрунту разом із промисловими чи побутовими відходами.
          Людина повинна  дбайливо ставитися до ґрунтів, оберігаючи їх від забруднення.
          Обговоріть в групі отриману інформацію. Запишіть причини руйнування ґрунту та  можливі способи збереження від руйнування для кожного випадку.


4 група
Прочитайте текст.

          Ущільнення. Ґрунт, особливо вологий, ущільнюється внаслідок постійного тиску з боку важкої техніки чи худоби і стає непридатним для використання.
          Розростання міст. Будівництво доріг, житлових будинків і підприємств на родючій землі ще більше скорочує площі, на яких можна вирощувати врожаї. Це стається внаслідок розростання міст, яке відбувається в усьому світі.
          Обговоріть в групі отриману інформацію. Запишіть причини руйнування ґрунту та  можливі способи збереження від руйнування для кожного випадку.

Немає коментарів:

Дописати коментар